Až začnou lidé zase cestovat, dobře připravené kampaně ovlivní výběr destinace

Datum vydání: 23. 3. 2020

Jak travel marketingová společnost v těchto dnech reaguje na současné dynamické změny v cestovním ruchu? Odpovídá místopředseda Výkonného výboru PR Klubu Jan Osúch z Travel Advance.

Působíte v mezinárodní agentuře Travel Advance, která pomáhá soukromým klientům i vládním turistickým agenturám z mnoha zemí (např. Dubaj, Malta, Chorvatsko) s jejich PR, komunikací a propagací aktivit a produktů. S čím se teď potýkáte nejvíc?
Cestovní ruch prožívá krizi, která se nedá srovnat s ničím v nedávné historii. Jako odvětví, které je přímo závislé na pohybu lidí, to odnáší obrovsky už několik týdnů. Zahraniční vládní klienti, pro které v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy pracujeme, se v minulých týdnech věnovali hlavně zastavování všech komunikačních projektů. My jsme pro ně měli jen na první pololetí rozpracovány desítky projektů, takže jsme i my hlavně zastavovali vše, co se dalo. U soukromých klientů, třeba luxusních hotelů nebo zaoceánských plaveb, platilo v minulých dnech to samé.

Na co se tedy teď zaměřujete?
Všem klientům hlavně sbíráme informace z trhů, aby mohli co nejlépe nastavovat strategie a správně se rozhodovat. A intenzivně předěláváme projekty tak, aby byly připraveny na spuštění, hned jak to bude možné. Komunikaci v cestovním ruchu čeká dramatická proměna, každý bude v příštích měsících pečlivě zvažovat každou investovanou korunu a my chceme aktivně přicházet s věcmi, které klientům reálně pomůžou.

Snažíte se změny způsobené aktuálními opatřeními nějakým způsobem reflektovat v médiích, a mírnit tak například dopad současných změn v turismu na mínění veřejnosti?
Novináře v těchto dnech kontaktujeme jen minimálně. A je to logické – všechna media jsou zaplavena informacemi o novém koronaviru, řeší hlavně domácí situaci, případně vývoj u nejbližších sousedů. Všichni se teď soustředí hlavně na to, abychom jako země nápor pandemie zvládli. A každý sám pak na to, jak moc se ho osobně dotkne oslabení ekonomiky.

Kdy chcete zase začít s propagací?
Cestování má na blízké měsíce globální stopku a my si uvědomujeme, že jakákoli naléhavá propagace by v této době mohla způsobit spíš reputační škodu. Lidé nejdřív musí vyřešit ohrožení vlastního zdraví, pak najít chuť zase někam vyrazit a současně se podívat, kolik na to mají peněz. Až tehdy jim začneme něco doporučovat. Na chvíli, kdy se opět začne propagovat cestování, chceme být dobře připraveni. Proto teď spíš než s novináři komunikujeme hlavně s partnery v cestovním ruchu, od cestovních kanceláří přes agentury, hotely po aerolinky.

Na sociálních sítích vašich klientů v propagaci destinací běžně zapojujete influencery. Připravujete s nimi například nějakou speciální kampaň v reakci na současnou situaci?
I tady je teď vše pozastaveno. Spíše se snažíme odhadovat, kdy bude opět cestování možné, a plánovat, jaké typy lidí se zajímavými účty na Facebooku a Instagramu bychom později mohli využít a co by nám měli pomoct říct. Cestování nebude mít stopku navěky a kdo bude připraven spustit ve správnou dobu dobře připravené kampaně, bude mít výhodu.

Mnohé společnosti podporují nyní práci svých zaměstnanců z domova a využívají nejrůznější online platformy. Přistoupila vaše společnost k obdobným opatřením?
V Travel Advance jsme zvyklí pracovat na dálku a v zásadě odkudkoli, kde je zrovna internet. Všichni s kolegy hodně cestujeme, takže v tomto se pro nás mnoho nemění. Kancelář v centru Prahy jsme zavřeli, abychom se drželi dál od pražské veřejné dopravy a zbytečných přesunů městem. Náš tým působí v pěti evropských zemích a pracujeme pro klienty v jiných časových pásmech, takže v tomto jsme flexibilní, jako jsme vždycky byli.