![](/res/crc-2486159512/pages/images/383x228crop.center/q100/ro-zlaty-strednik-2024.jpg)
Firmy po krizi zvýší investice do videa a interní komunikace, šetřit budou na eventech a magazínech
Datum vydání: 14. 5. 2020Video formáty, podcasty, sociální sítě, ale také interní komunikace. To jsou nástroje a kanály, které by si měly z komunikačních rozpočtů v následujících měsících ukrojit mnohem více než dosud. Osekávání investic naopak čeká firemní akce a tištěné klientské magazíny. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu agentury Ipsos pro PR Klub, který mapoval očekávání manažerů komunikace a PR v důsledku koronavirové krize. Výzkum proběhl online v dubnu 2020.
Nastupující ekonomické ochlazení a čerstvá zkušenost se závažným zdravotním ohrožením přiměje firmy přehodnotit investice do vybraných typů komunikačních kanálů. Podle více než stovky manažerů v oblasti komunikace a public relations se bude v nadcházejících měsících škrtat především v oblasti eventů, ale třeba i vydávání tištěných firemních periodik a v media relations.
„Naopak více peněz by mělo jít do digitální komunikace, včetně videoobsahu, sociálních sítí, ale také do interní komunikace,“ říká ředitel vnějších vztahů Ipsos Tomáš Macků.
![](/res/crc-1684543211/pages/images/noresize/22350-wa-prklub-ipsos-pruzkum2020-2.png)
Právě interní komunikace by se mohla stát jedním z vítězů post-koronavirového přerozdělování firemních rozpočtů. „Firmy budou se svými zaměstnanci komunikovat ještě intenzivněji, protože vysvětlovat aktuální dění a budoucí změny svým lidem je pro jejich fungování zásadní. Budou k tomu využívat stále modernější nástroje, a to si pochopitelně vyžádá navýšení investic,“ vysvětluje předseda Výkonného výboru PR Klubu Pavel Vlček a doplňuje: „Zhruba před 10 až 15 lety byla interní komunikace popelkou, dnes bez diskuse patří mezi stěžejní disciplíny public relations.“
Prognóza pro 2021: čekejme škrty, a to až o třetinu
Od začátku koronavirové krize se začaly objevovat extrémní odhady vývoje investic do komunikace, a to od konstatování, že dopad bude jen minimální, po katastrofické předpovědi, že segment spadne ve srovnání s rokem 2019 o 50 procent. Aktuální průzkum ukazuje, že 4 z 10 správců firemních rozpočtů na komunikaci a PR očekávají pro rok 2021 redukci, a to většinou do 30 procent. Zhruba stejné množství respondentů ale změny v celkové výši rozpočtu neočekává prakticky žádné. Desetina (11 %) manažerů odpovědných za firemní komunikaci pak dokonce předpokládá nárůst investic.
![](/res/crc-524205390/pages/images/noresize/22350-2a-prklub-ipsos-pruzkum2020-1.png)
Z průzkumu Ipsos pro oborovou organizaci PR Klub také vyplynulo, že třetina (34 %) PR manažerů a ředitelů komunikace plánuje v následujících měsících více využívat zaměstnance interních útvarů komunikace a PR, a tedy omezit využívání služeb agenturních dodavatelů. Polovina respondentů pak očekává zachování současného nastavení.
![](/res/crc-2908380909/pages/images/noresize/22350-7s-prklub-ipsos-pruzkum2020-3.png)
„Pokud se zadavatelé rozhodnou šetřit, bude to znamenat méně práce zadávané agenturám. Z loňského výzkumu Ipsosu totiž vyplynulo, že nejčastějšími důvody, proč si manažeři komunikace a PR najímají externí dodavatele PR služeb, jsou podpora a úspora času (62 %), odbornost a poradenství (58 %) a právě řešení nedostatečných interních zdrojů (50 %),“ vysvětluje za PR Klub Pavel Vlček.
O Ipsos
Ipsos je výzkumnou technologickou a konzultační společností. Spolupracuje s pobočkami sítě Ipsos
v 90 zemích. Z Prahy řídí projekty po celém světě, sídlí zde Ipsos Mystery Shopping Global Support Centre a vedení Ipsos Central Europe Cluster (ČR, SR, Maďarsko, Rakousko). Ipsos disponuje moderním technickým zázemím pro sběr a zpracování dat a využívá know-how divizí specializovaných na výzkumy značky a komunikace, mapování trhu a segmentaci, zákaznickou zkušenost a kvalitativní výzkum.