Lékaři bez hranic vyzvali k darování částky ve výši hodinové mzdy. Za jediný den vybrali téměř čtvrt milionu

Datum vydání: 5. 1. 2021

První místo v kategorii nízký rozpočet a jeho efektivita v soutěži Zlatý středník získala nezisková organizace poskytující lékařskou pomoc v ohrožených oblastech. Realizovala kampaň, jejíž cílem bylo vybrat 200 000 Kč na zajištění mise ve válkou sužované Sýrii. V rámci světového svátku dárcovství Giving Tuesday organizátoři sbírky vyzvali veřejnost k darování své hodinové mzdy na pomoc lidem ohrožených válečným konfliktem. Lékaři bez hranic nakonec v rámci této úspěšné kampaně získali během jediného dne od téměř 400 dárců necelého čtvrt milionu korun.

Giving Tuesday je světový svátek dárcovství. Vznikl v USA jako protipól k nákupnímu šílenství během Black Friday. Kampaň se koná v úterý následující po Dni díkůvzdání. Lidé po celém světě v ten den věnují čas i peníze na dobročinnost a pomáhají druhým. 

Lékaři bez hranic v České republice vyzvali dárce, příznivce a široké publikum k darování hodinové mzdy na podporu projektů v Sýrii, kde kvůli válce zkolaboval zdravotní systém. Na webu byl vytvořen speciální darovací formulář s kalkulačkou pro orientační výpočet hodinové mzdy. 

Předpoklad, že částka ve výši “jenom” hodiny práce dárci psychologicky usnadní rozhodování, podpořil claim: „Pro vás hodina v práci, pro lidi v Sýrii šance na život. Darujte hodinovou mzdu“. Dárci měli možnost darovat jednu a více hodin, nebo libovolnou částku. Ve formuláři byly zároveň uvedeny příklady, jakou péči lze za darované peníze zajistit. Průměrný dar byl 604 Kč, nejvyšší 5 000 Kč a nejčastější 500 Kč. 

Cílovou skupinou byli stávající i noví dárci, fanoušci na sociálních sítích a návštěvníci webových stránek. Prostřednictvím kampaně se podařilo aktivizovat i nové dárce a z celkem 379 dárců poslalo 226 první dar. 

Vizuální podoba kampaně pracovala s motivem červených hodin, aplikovaných na černobílých fotkách z misí Lékařů bez hranic v Sýrii. Týden před samotným Giving Tuesday byl na sociálních sítích publikován obsah s tématikou Sýrie - příběhy pacientů, blogy lékařů a infografiky. Kampaň byla podpořena videovýzvou s ředitelem Lékařů bez hranic Pavlem Gruberem. 

Přímé náklady na kampaň byly 25 000 Kč na placenou reklamu na Facebooku a v S-kliku a 3 000 Kč na přípravu podkladů. Darovací formulář navštívilo 4 361 uživatelů, z nichž 379 poslalo dar. V kampani získala organizace 228 904 Kč. 34 % darů bylo z e-mailové rozesílky, 33 % z organických příspěvků na sociálních sítích a 18 % z placené reklamy na sociálních sítích. Další dary byly od organických návštěvníků webu. 

Kampaň je inovativní především díky dobrému nápadu, který jistě pomohl zpřístupnit darování veřejnosti a získal množství nových přispěvovatelů.