Nejlepší kreativní idea: Tankujte INAQ

Datum vydání: 20. 2. 2023

Kvůli šetření CO2 či pěknému designu si elektromobil koupí jen málokdo. Průzkum IPSOS ukázal, že Slováky by ke koupi elektroauta nejvíce motivovala úspora na pohonných hmotách. Agentura PR Clinic, která měla projekt pro Škoda Auto na starost, proto vytvořila cross marketingovou aktivitu se Slovnaftem a jednu z čerpacích stanic na hodinu přeměnila na „nabíjecí“ stanici, kde si lidé vyzkoušeli, jak jezdit za třetinové náklady. Výsledkem byl obrovský zájem řidičů a mediální buzz. Projekt navíc získal zlato v kategorii Kreativní idea v soutěži Zlatý středník 2022.

 

Kampani předcházel rozsáhlý průzkum, který zmapoval situaci na trhu a ukázal zásadní zjištění: Slovensko je z hlediska elektromobility nerozvinuté a více než 95 % lidí v příštích 3 letech neplánuje koupi elektrického auta. Nejvíce by je motivovala úspora na pohonných hmotách a nižší provozní náklady. Z toho vyšlo zadání: Přitáhnout před launchem Enyaqu pozornost na téma úspor dosažených elektromobilitou. Cílem bylo vytvořit velký mediální buzz, který přinutí běžné motoristy, aby se nad elektromobilitou zamysleli a vygenerovat mediální prostor 150 tisíc eur, tedy trojnásobek investic vložených do projektu.
 
Jak to probíhalo v praxi?
 
Agentura se rozhodla řidiče oslovit přímo na čerpací stanici, rovnou u lídra Slovnaft, a připravila pro ně jedinečný event. Design eventu umožnil odhalit místo jen několik minut před jeho spuštěním, maximalizovat buzz kolem akce a zároveň ji spolu s media eventem efektivně řídit. Teasing probíhal v rádiu, online a na sociálních sítích. V den eventu agentura prostřednictvím těchto kanálů prozradila, že na jedné čerpací stanici se bude dát tankovat o 70 % levněji, přesné místo však neprozradila. Informaci prodávaly poutavé bulvární titulky. Konkrétní čerpací stanici odhalila agentura jen půlhodinu před eventem. Před pumpou se tvořily kilometrové kolony a její kapacita byla naplněna na hodinu dopředu.
 
Řidiči dostali 70 % cashback ve formě poukázky na další tankování a zažili tak tankování za třetinu – jako při jízdě s Enyaqem. S eventem byla spojena tiskovka. Médiím a influencerům poskytla agentura PR Clinic podrobné propočty o šetření nákladů, informace o službách eMobility, samotném Enyaqu a kampaňovém webu. Pro ty, kteří se eventu zúčastnit nemohli, vytvořila agentura PR Clinic speciální microsite s kvízem bourajícím mýty o eMobilitě, soutěží o palivové karty a ENYAQ na víkend. V offline i online tak agentura prodala jasnou message.
 

 

A výsledky? 
 
Projekt ukázal, jak přitáhnout pozornost na nezajímavý segment elektrických vozidel. O eventu a navazující komunikaci informovalo více než 50 médií a reportáž se dostala do TV v prime time. Poselství bylo díky jeho jednoduchosti, kreativní online platformě a brandingu odkomunikováno jasně a ve všech výstupech. Škoda prakticky předvedla, o kolik levnější je provoz elektromobilu. Cíl byl vygenerovat mediální prostor 150 000 eur (trojnásobek investic do projektu). Celkově se agentuře podařilo vygenerovat téměř 400 000 eur a 4,5 milionu impresí, což je více než čtyřnásobek cíle. Agentura tak úspěšně překročila komunikační cíle a připravila půdu pro launch Škody Enyaq iV, která se na Slovensku stala hned po svém uvedení nejúspěšnějším elektromobilem mezi Slováky a prodejním hitem roku 2021. Projekt kromě ocenění na Zlatém klínci a shortlistech na ICCO získal ve Strategiích ocenění Projekt měsíce.