Václav Bálek, člen PR Klubu a Mluvčí roku 2019. Bez čeho se v práci neobejde a jakou profesní radu si často připomíná?

Datum vydání: 6. 11. 2019

Vyzpovídali jsme Václava Bálka, senior manažera interní a externí komunikace a tiskového mluvčího Allianz pojišťovny. Zahajujeme tak seriál rozhovorů, ve kterých lépe poznáte naše členy a načerpáte inspiraci do pracovního i osobního života.



Stal jste se Mluvčím roku 2019. Jak vnímáte své vítězství?

Moc si jej vážím. Ačkoliv je u toho ocenění konkrétní letopočet, vnímám ho tak, že se mi zkrátka v roce 2019 zúročilo těch uplynulých více než dvacet let, které jsem prožil ve firemní komunikaci.

Co Vám pomáhá vykonávat svou práci v tak vysoké kvalitě?

V první řadě mě ta práce ohromně baví. A pak mám velké štěstí na skvělý tým. Moje týmy jsou jako muzikantská tria nebo kvinteta. V nich se uplatní pouze špičkoví hráči. Jakýkoliv falešný tón by byl hned slyšet. Takže vlastně spolupracuji se samými virtuosy. A za výhodu považuji i to, že jsem v novinařině nikdy neměl pracovní dobu, a tak neprožívám tento pojem ani v komunikaci. Novináři i moji šéfové vědí, že jsem jako detektiv Nick Carter „vždy ve střehu“. :)

Co považujete za největší výzvu pro současné PR?

Namíchat ideální koktejl ze tří proměnných. Jednu tvoří obsah, druhou vztahy a třetí technologie. Obsah mají komunikátoři ve svých rukou a záleží na jejich kreativitě, jak s ním naloží. Vztahová rovina, pokud ve svém okolí nenarazíte na jednoznačné potížisty, se dá také zvládat celkem v pohodě. A technologie pro mě představují komunikační kanály, které se mění a jako ta sněhová koule se neustále zvětšují, zatímco počty lidí, kteří s nimi pracují, se spíš zmenšují. Když tohle dobře namixujete, můžete vytvořit vražedný koktejl.

Proč jste se rozhodl, že se budete věnovat právě tomuto oboru?

Před 22 lety jsem odešel z novinařiny na zkušenou do firemní komunikace. S tím, že se tak po třech letech zase vrátím zpátky do médií. A nějak se mi ta doba protahuje…:)

Co je nejlepší profesní rada, jakou Vám kdo dal?

Je docela paradoxní, že rada, kterou si často připomínám, není od žádného humanitně vzdělaného člověka, ale od matematika a fyzika. A přitom platí v oblasti PR více, než kdekoliv jinde. Jejím autorem byl Albert Einstein, který řekl: „Pokud to neumíš vysvětlit jednoduše, nerozumíš tomu dostatečně dobře.“