Vítězný Janolytik předvedl, jak diváky bavit a edukovat současně

Datum vydání: 16. 2. 2024

Ekonomie a finance vysvětleno stand-up komikem? V unikátním projektu JANOLYTIK “Info za všechny prachy” se to povedlo! Slovenská spořitelna tak přiblížila těžká témata širšímu publiku společně s Janem Gorduličem, který je známý z projektu Těžký týden, ve spolupráci s agenturou Divino. V pořadu se věnují aktuálním ekonomickým fenoménům postavených na datech a komentářích analytiků Slovenské spořitelny a renomovaných expertů. Přečtěte si bližší detaily k vítězné práci soutěže Zlatý středník 2023 v kategorii Audio a video prezentace.

 

 

Jak projekt funguje?

Do relace zvou experty z různých oblastí, např. psychologie, sociologie, energetiky, demografie či historie. Stálým hostem je Matej Horňák ze Slovenské spořitelny, nejcitovanější slovenský ekonomický analytik za rok 2022. O penězích a investování však hovoří i s hokejovou legendou Zdenem Chárem. Spolu s portálem Aktuality.sk přinášejí každé 2 týdny dvě vybraná témata v cca 15minutovém videu, i ve formě podcastu.

Jaká je strategie a cíle projektu?

Projekt Janolytik tým Slovenské spořitelny ve spolupráci s agenturou Divino a produkční společností Nice Try vyvíjel a testoval několik měsíců. Strategicky navázal na popularitu Jana Gorduliče a projektu Těžký týden. Ten měl silný výtlak a pravidelného diváka v ideální cílové skupině. Od politické recese přešli na „edutainment“ na základě dat a komentářů expertů. Cílem projektu bylo přinést obsahově atraktivní video a audio formát, který diváky zabaví a zároveň vysvětluje často složitá ekonomická témata.

A v čem je projekt jedinečný a novátorský?

Posouvá důležité ekonomické jevy divákům novou cestou. Inovací je kombinace bankovního analytika, stand-up komika a tvrdých dat podaných formou, která je blízká mladé cílovce. V Janolytikovi přitom otevírají i témata, která jsou pro banky citlivá a nepopulární. Například o tom, proč si nebrat zbytečné úvěry před Vánocemi či proč rostou úroky na hypotékách. Slovenská spořitelna věří, že je to správné. S trochou humoru se tak snaží co nejobjektivněji vysvětlit žhavé novinky, které hýbou penězi diváků. Ukazují jim aktuální a ověřená data s komentářem experta, která jsou jednoduchou a pochopitelnou formou vysvětlena také moderátorem pořadu.

Kdo je cílovou skupinou projektu?

Primární cílovkou je městský divák do 35 let, který díky Janolytikovi lépe porozumí příčinám a dopadům ekonomických jevů na aktuální dění. Hlavním nosičem je video podpořené článkem na webové stránce aktuality.sk, ale i na youtube kanálech Slovenské spořitelny a Aktuality.sk. V případě speciálního dílu Janolytika je publikován také přes jiné webplatformy, například sport.sk. Umí tak ekonomické informace přinést i publiku, jehož primární zájem jsou jiná než ekonomicko-společenská témata. Vedlejším kanálem je také podcast, který v případě potřeby přináší komplexnější informace, které se nevešly do videa.

Jaký byl kreativní proces z hlediska grafiky a obsahu?

Obsah je koncipován s předstihem přibližně 2 až 3 týdny před publikováním. Vychází z analýzy témat, která hýbou Slovenskem a je průběžně doplňován aktuálními daty. Scénář připravuje moderátor pořadu spolu s editorem, PR týmem banky, ekonomickými analytiky a odborníky. Společně vnášejí do epizody důležité informace a data, ale také charakteristický humor. Natáčejí v centrále banky. Postprodukce je pod taktovkou společnosti Nice Try, koordinaci a PR pořady zajišťuje Brand Hub tým banky a agentura Divino, která dotváří textový a vizuální obsah pořadu. Pravidelnou podporu a vyhodnocování sledovanosti a dosahů zajišťuje mediální agentura Wavemaker.

Jaká byla míra efektivity?

Janolytik překvapil. Pozitivně. Prvních 15 epizod pořadu dosáhlo celkem 2,2 milionu video impresí a s teaserem na všech platformách až 700 tisíc zhlédnutí. Průměrná doba dodívání epizod je nad 50 %. Poslech podcastu na úrovni 4 000 – 5 000 zhlédnutí. Janolytik tak výrazně podporuje brand Slovenské spořitelny jako banky, které záleží na budoucnosti (nárůst o 11 % za dva roky) a na tom, aby Slováci a Slovenky rozuměli penězům a činili správná rozhodnutí (nárůst o 17 % za dva roky) podle průzkumu Kantar. Pravidelný host pořadu, Matej Horňák, se stal nejcitovanějším ekonomickým analytikem na Slovensku s 1273 zmínkami.

 

 

Všechny epizody pořadu naleznete na Youtube kanálu Slovenské spořitelny či Aktuálit.sk, webové stránce aktuality.sk, webu Slovenské spořitelny slsp.sk/janolytik nebo vaší oblíbené podcastové platformě. Můžete se mimo jiné dozvědět například i to, kolik zemí je zapotřebí k výrobě vašeho iPhonu, zda mají více peněz zadaní nebo single lidé, ale i to, v čem jsou Češi stále lepší než Slováci.