Vítězný projekt kategorie Telekomunikace a IT #nePINdej! překvapil nejen rekordním zásahem

Datum vydání: 4. 3. 2024

Téměř čtvrt milionu Čechů vyslyšelo výzvu nePINdej! ze stejnojmenné osvětové kampaně v oblasti kybernetické bezpečnosti a ověřilo si v unikátním a hravém testu na www.kybertest.cz, zda dokáží odolat návnadám podvodníků a hackerů. Úspěšná kampaň s originálním názvem měla v médiích a na sítích rekordní zásah 48 milionů lidí.

 

 

Kyberpodvodů přibývá, hackeři jsou stále vynalézavější. Česká bankovní asociace proto vyzvala ke spolupráci na společném vzdělávacím projektu společnosti, jejichž klienti jsou častým terčem útoků na sítích. To dalo předpoklad pro vznik rozsáhlé a účinné kampaně. Aby ČBA ve spolupráci se Svengali Communications co nejvíce přitáhla pozornost veřejnosti, vsadila na kombinaci originálního názvu a učení formou hry. Headline nePINdej! poutá zájem, vtipný dvojsmysl funguje jako CTA a je zároveň silně spjat s tématem. Středobodem kampaně pak byla nová webová aplikace www.kybertest.cz, která hravě ale zároveň reálně simuluje nejčastější typy kyberpodvodů. Aplikace byla navíc na míru přizpůsobena různým generacím, od teenagerů až  po seniory.

Jaká byla strategie a cíle projektu? 

Cílem projektu bylo přimět co nejvíce lidí, aby si vyzkoušeli nový kybertest, seznámili se tak s nejčastějšími typy kyberpodvodů a naučili se je rozeznat a čelit jim. Kybertest byl nově a netradičně pojat formou hry a přizpůsoben na míru různým věkovým skupinám. Každý, kdo se rozhodl test zkusit, získal do hry 100 tisíc virtuálních korun, které měl za úkol ochránit před hackery. Tato simulace reálné hrozby ztráty vlastních peněz vyvolala velký zájem o test. Na stejném principu byla připravena i webovou aplikaci www.kyberhra.cz, která je určena výhradně žákům a studentům základních (2. stupeň) a středních škol.

A jaká byla úroveň inovace?

Protože  do projektu byly zapojeny banky, orgány státní správy a velké firmy, zasáhli rekordních 48 mil. lidí. Díky simulaci reálných hrozeb formou hry ukázali 250 tisícům lidem, jaké metody podvodníci používají, jak je rozpoznat a jak jim nenaletět. Vytvořili tak specifický obsah pro různé věkové kategorie a nezapomněli ani na „offline“ seniory, kteří často bývají terčem podvodů po telefonu. Zvolený komunikační  mix (media, SOME, spolupráce s influencerem Mikýřem, spoty v ČT, sms, prostírání v restauracích, kampaň v MHD, kinoreklama, letáky, plakáty ČD, reklama na bankomatech, komunikace se ZŠ a SŠ aj.) vedl k silnému zásahu cílových skupin, to vše s nízkým rozpočtem, protože partneři poskytli prostředky i protiplnění. Náklady kampaně tak byly pod 1 mil. Kč.

Kdo byl cílovou skupinou a jaký měla kampaň zásah?  

Cílovou skupinou byla široká veřejnost od 12 let až po starobní důchodce. Celkový dosah kampaně byl 47 774 799 lidí.

A jaký byl kreativní proces z hlediska grafiky a obsahu? 

Hledali silný název, který by byl zároveň “call to action” (CTA). Zvítězilo heslo nePINdej! Formou dvojsmyslu je výzvou a zároveň vystihuje i hlavní směr boje proti podvodům - ochranu údajů, zosobněnou PINem. Claim vyvolal zájem médií i veřejnosti. Zaujal například i  na obrazovkách bankomatů. Vizuály rozvíjely claim – nedat PIN. A byl doplněn o dovětky: (Ani za milion, Ani za zlaté prase, Ani za královskou korunu) – ty se pak střídavě využívaly na jednotlivých nosičích Grafika neměla claim přebít, přesto měla upoutat. Proto zářivou růžovou barvu doplnila barva černá a béžová. U videí byl proměněn hlas oběti a hackera. Ústy oklamaného vyprávěli, jak jednoduché je připravit někoho o identitu či peníze. Vše vedli na www.kybertest.cz – edukativním prvku kampaně.

 

 

Jaký byl na projekt t rozpočet a jaká byla míra efektivity? Jakými nástroji výsledky měřili?

  • Budget 971 000 Kč (vč. výroby testu, web, grafika, videa, reklamy)
  • Celkový dosah: 47 774 799 lidí (Monitora). Za oslovení 1 člověka vydali cca 2 haléře. 
    Edukace přitom může pomoc zachránit prostředky v řádech až mil. Kč.
  • 790 výstupů, dosah 41 614 996 lidí, GRP 462,3
  • TV: 5 unikátních výstupů, dosah 1 755 050, GRP 19,5
  • on-line: 406 výstupů, dosah 36 003 636, GRP 400
  • print: 376 výstupů, dosah 3 856 310, GRP 42,85
  • partnerství:
    • ČT: 25 spotů, GRP 29, dosah 1 493 651
    • SeznamZprávy.cz: 10 článků, dosah 17 024 920, GRP 189,17
    • Deník: 11 + 426 reg. článků, dosah 6 438 923, GRP 71,54
    • Cinestar: 13 kin, 82 spotů, dosah 205 071
  • FB, TW, IG, LI, TikTok - dosah: 1 734 281, přehr. videí 460 758

A jaké bylo hodnocení kampaně veřejností?

Kampaň získala široký ohlas u veřejnosti, médií ale i partnerů, kteří se na ní podíleli po odborné stránce nebo ji spolufinancovali: Policie ČR, NÚKIB, itego, Cisco, Thein Security, ČEZ, Česká pošta, MasterCard, České dráhy, O2, Česká televize, SeznamZprávy, Deník, Cinestar.